top of page

3 veckor i Vietnam

Jaha då var man hemkommen efter tre i veckor i trevliga Vietnam.

Hur är då Vietnam jämfört med Filippinerna?

Jag tänker inte skriva en roman här, utan jag nöjer mig med en kortare jämförelse.

Kostnad/krångel att resa dit?

3500kr ToR med Turkish och ett byte i Istanbul avgör saken.

Vinnare Vietnam

Att resa inrikes?

Jag reste bara med buss/bil i Vietnam, det var billigt men ganska drygt, räkna med att snitta 3-4 mil per timme.

Kostnad 30-100kr beroende på hur långt du reser, så det är samma som i Filippinerna.

Inrikesflyg är billigt i Vietnam precis som i Filippinerna.

Oavgjort.

Boende?

För samma peng så får man ett mycket bättre boende i Vietnam, tex Sophia sky hotel i Nha Trang 150kr natten för två pers inkl frukostbuffé eller Alans hostel i Da lat för 90kr natten för två pers inkl både frukost och middag på kvällen!!!!

Ganska oslagbart!

Klar vinnare Vietnam

Saigon vs Manila?

Manila är den värsta stad jag någonsin besökt så det var ingen svår match för Saigon, än om trafiken där är ännu mer rubbad, miljontals scooters precis överallt och under hela dygnet.

Vinnare Saigon

Badstränderna?

Stränderna i Vietnam är stora och fina, bättre än i Filippinerna, med stora vågor dock, något att tänka på om man åker med småbarn.

MEN mysighetsfaktorn i Vietnam är ganska låg, speciellt i Nha Trang, med 25-våningshotell och horder av Kineser och Ryssar precis överallt.

Kanske vissa gillar det, jag gör inte det.

Oavgjort.

Maten?

Matkulturen påminner mycket om den Kinesiska, med mycket grönsaker, nudlar och ris, klart bättre än Filippinernas ganska splittrade matutbud.

En fördel med massturismen är ju att det finns många fler restauranger att välja mellan, man kan äta seafood till lunch, Ryskt på kvällen, nästa dag Indiskt osv.

Klar vinnare Vietnam

Dykning/snorkling?

Har du aldrig dykt eller snorklat så är Vietnam bra, har du däremot varit på andra bra ställen, så är inte Vietnam mycket att skryta med.

Vinnare Filippinerna

Hm Vietnam blir en klar vinnare, trots det är det Filippinerna jag längtar tillbaks till...

Men det blir en ny resa till Vietnam, det blir det.

Marknaden i Da lat.

Nha trangs fina stränder.

Mui ne är nog min favorit, mycket mindre än Nha trang och lika fina stränder.

Fiskare i Chau doc, mekongflodens delta.

Trafiken är tät i Saigon.

Vung tau har också fina stränder.

Vietcongs tunnlar är intressanta, ännu ett i raden av usa´s onödiga fiaskokrig...

Vackra posthuset i Saigon.

Saigonfloden

Saigon växer så det knakar.

I Vietnam hittar du verkligen ALL sorts mat hehe.


RECENT POSTS:
SEARCH BY TAGS:
Inga taggar än.
bottom of page