top of page

Kambodjaresan-en sammanfattning

Alla ställen har sina för och nackdelar, så även Kambodja.

Jag tänkte börja med fördelarna, för att få en positiv inledning på detta inlägg.

1. Öarna utanför Sihanoukville bjuder på en hel del väldigt fina sandstränder och det bästa stället vi besökte var Sok San beach.

Där hittar man glest befolkade och riktigt fina badstränder, med vit fin sand även långt ut i vattnet och inte bara på land.

2. Templen i Siem reap, med Angkor wat som huvudattraktion.

Ta en dag här och imponeras av hur mycket arbete man la ner på dessa tempel, åk dit så tidigt som möjligt och hyr din egen tuktuk med förare.

3. Boende är skapligt prisvärt i Kambodja inte minst där vi bodde i Siem reap.

4. Glada ungar!

Det som är intressant i fattiga länder är hur glada barnen nästan alltid är och detta trots att dom inte har ipads och xboxs....

Ok, det var dom bra grejorna, nu till det som är mindre bra i Kambodja.

1. Mathygienen!!!!

Alla jag pratade med som varit där hade blivit magsjuka, så jag tänkte att ok vi får vara lite försiktiga med vart vi äter.

Tre rejäla omgångar magsjuka på mindre än tre veckor, det är det i särklass värsta jag varit med om, inte kul att kombinera detta med utflykter,

buss och båtturer, men det gick vägen.

Toaletten blir snart din bästa vän om du åker till Kambodja...

2. Jag är van vid att resa i u-länder, men Kambodja är en enda stor soptipp, man slänger skit precis överallt.

Stränder täckta av sopor, rastplatser fulla av sopor, överallt sopor.

3. Korrupt land, med folk som försöker blåsa dej så fort du sänker garden, var trevlig och det kommer att slå tillbaka på dej.

Prata inte med, ja titta inte ens på tuktuk förare och försäljare som skriker efter dej, då klara du dej bäst.

Jag skällde ut 5-6 personer som försökte blåsa mej, det är inget jag brukar göra, men mitt tålamod med dessa idioter var förbrukat.

4. Otrevliga människor fanns det gott om.

Min flickvän är asiat och skulle kunna komma från Kambodja, det gjorde att kvinnor tittade på henne som om hon vore en hora och män tittade

på mej som om de ville slå mig på käften...

5. Väldigt mycket är alldeles för dyrt i Kambodja, för ska vi vara ärliga så åker man till såna länder för att få mycket för sina pengar.

En varmrätt tex kostar 5-8$ och är inte någon kulinarisk höjdare, för att inte tala om risken för magsjuka.

Aktiviteter är ofta löjligt dyra, ta själv en koll på tripadvisor så fattar du, pruta hejdlöst och bestäm ett högsta pris innan.

Säger dom 30$ säger du 10, då kommer dom att skratta som om det var det dummaste dom hört, men stå på dej.

6. Det är halvkrångligt att åka dit, det går inga resor till Phnom Pehn, utan man får åka via Bangkok eller Saigon.

7. Droger!!!

För många är tillgången på billiga droger huvudanledningen till att åka till Kambodja, så känner du att din doktor är taskig som inte längre vill

skriva ut Benzo, Tramadol eller Stesolid, så är Kambodja rätt ställe, där köper du sånt i närmsta apotek utan recept.

Föredrar du naturliga droger i första hand cannabis då, så säljs det mer eller mindre öppet på backpackerställena, vill du riktigt festa till det så kan

dom nog även rätt lätt ordna herion...

För min del som nöjer mig med ett par öl eller ett par glas vin så är detta i alla fall ett minus.

8. Jag gillar dykning och snorkling och varken det ena eller det andra är speciellt bra i Kambodja.

Summa summarum, ska du tvunget åka dit så, stanna inte för länge och lev på kex.


RECENT POSTS:
SEARCH BY TAGS:
Inga taggar än.
bottom of page